Tuesday, April 12, 2011

:: si kering dan si comel~ ::

 Assalamualaikum wbt

sebelum saya mengarut lebih panjang dalam entri ni nak bagi tahu maksud si Kering dan Si comel..
si kering mengikut istilah bahasa kefahaman saya ( kamus dewan x pakai term2 ni)
 adalah mereka2 yang kurus dan underweight..
manakala si comel adalah mereka yang chubby and overweight...

pada pendapat saya la..ramai orang nak jadi si kering kan?? x ramai yang nak jadi si comel..betul x? heheheh..x salah nak jadi si kering tapi biarlah mempunyai berat badan ideal... kalau BMI dah okay..buat apa nak planning jadi si kering...errmmm.

tapi kan kalau dah terlalu jadi si comel and teringin nak jadi si kurus yang ideal jangan segan nak exercise..jangan segan nak joging petang2...sebab..
the best way untuk turunkan berat badan bukan dengan minum or makan slimming pills.. 
semua tu x berapa elok untuk kesihatan lebih2 lagi yang buat iklan makan pill ni boleh kurus..tanpa senaman..tanpa diet.. bahaya2~

saya rasa amalan mkn pill kurus tanpa senaman dan diet yang sihat akan bawa kesan yang lagi buruk mungkin bukan pada masa sekarang..tapi kesan dia untuk dua tiga tahun lagi...



nak jadi si comel yang kaya raya la..duit2~


so macam mana ek? cuba amalkan pemakanan diet yang seimbang... ambil dalam kuantiti yang sedikit especially karbohidrat..jangan tinggalkn  terus karbohidrat tu sebab mana badan anda nak dapat tenaga kalau x da karbo.. betul x?  banyakkan pengambilan serat...serat dapat tarik lemak2 yang ada dalam badan...so lemak badan akan berkurang....bila dah kurang tu badan jadi sihat..and cantik..

pastu camna lagi ek?
 minum air suam banyak2.. ni membantu proses penurunan berat badan dan dapat ginjal yang sihat.. dengan ginjal yang sihat maka badan akan dapat buang toksin2 kat dalam bdan... dengan diet semata2 berat yang ideal x kan dicapai so kenalah exercise.. at least 10 minit sehari..
seorang kawan yang belajar nutrition cakap.. berjalan kaki selama 10 minit bersamaan dengan bersenam.. so ..mulakan langkah ni.. senang sangat...jalan kaki...nak pergi kelas ke, nak pergi kedai ke..nak pergi kerja ka..banyak2 kan berjalan.. hehehe...kadang2 ktorng mengamalkan lari2 naik tangga kat blok...berpeluh and menyihatkan badan.. hik3..

p/s : saya nak jadi si comel yang ideal sebab saya skang adalah si kering yang underweight...
sesape yang ada tips yang x payah makan supplement sila bagitahu saya sebab dah macam2 jenis amalan dah saya cuba tapi still pegang title si kering~ tolong2...(^^




saya si kering yang suka makan dan exercise tapi x naik2 berat...
i'm underweight~^^~

3 comments:

Shukri Mohd Ali said...

comel je kuceng2 neh :D

IMANSHAH said...

jom senam senaman kuruskan mana yg patut

Schubert Serenade said...

kucing saya nama comel...dia jantan tp saya selalu rse die betina...dah kawin..dah ade anak...hehe...besar woo keluarga saya skrg...cucu saya pon makin byak...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...