Tuesday, August 02, 2011

:: S.A.H.U.R - waa..malasnya!! ::




Assalamualaikum wbt..

teringat kate kawan ..

" sahur minggu pertama ja bersemangat....hhehe,,minggu kedua nanti sebelum tido, air mineral sebelah katil, sahur esok teguk air tu....lima minit kemudian, tutup lampu, tarik selimut balik ^^~ "




tergelak dengar ayat kawan sorang ni.. ada betulnya jugak..waa..malasnya nak bangun sahur kan.. zaman budak2 dulu.. siap main tarik-tarik selimut ngn abah suruh pergi sahur..kat meja makan tu muka sorang2 mmg x bley blah la...monyok ja..hehehh... bukan nak basuh muka dulu..aishh..terus letak dagu sangkut kat meja.. hahaha... pernah skali tu tgah suap2 tiba2.. PAAANNNNNGGG!!! 
muka adik tersemban kat dalam pinggan.. mengatuk sgt sampai tertido dalam pinggan.. abes nasi kat muka..hik3 ^^" mau nya dia sipu2 sambil pergi basuh muka..
waaa!!! malasnya nak sahur..

tapi kan.. apa salah kalau kita bersahur kan..banyak la pulak "kan" "kan" hehehe
 Sahur itu adalah sunnah Rasulullah S.A.W ..biarpun ia tidak diwajibkan, namun amat-amat digalakkan. Bahkan sahur ni dijadikan pembeza antara puasa muslim dan puasa Yahudi.
 Sabda Nabi s.a.w:
“Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur”. (Riwayat Muslim).
 kita berpuasa sebab kita nak mengabdikan diri kita  kepada Allah kan?? jadi jom kita berlumba-lumba buat bnda yang Allah suka pada Ramadhan ni...Tambahkan amalan sunnah macam dalam kes kali ni.. sahur.. free2 ja kita dapat pahala x payah susah2 , hanya perlu bangun dekat2 subuh (melambatkan bersahur) makan ja apa2 yang halal..kalau nak tambah pahala lagi..ikut sunnah rasulullah..makan kurma walaupun sebiji.. semoga kita dapat upgradekan pahala tambahan sepanjang ramadhan kali ni....

p/s : waa..malasnya nak sahur kan.. tapi...bila lagi nak buat.. sekali setahun ja.. bukan selalu kita dapat bersahur..ye dak??  =^^= jom sahur!!




16 comments:

ShErA said...

shera plak suka sahur... seronok tengok gelagat orang masa sahur... hehe

Puan Kutu said...

jgn malas2 sahur.minum kacang soya cukuplah..:)

amirul iman said...

yang pasal muke tersemban dlm nasi tu..saye pon penah terkono..hooho~ :DD

alif ismail said...

bestnye kalau sahur setiap hari dengan budu dan ulam...huhu..

iPai said...

wah sampai tersebam muka tuh .. cerita soya tersebam muka dalam kuah tak de ke ? hehehe

May Maisarah said...

X boleh la kalo x bgn sahur, mesti jadi lemah giler kalo x bgn sahur.

Selamat berpuasa tuan belog! =))

Shafiq said...

Hehehe. Masalah biasa buat kita. Taktik tu saya biasa buat jugak. Sediakan air dan kurma kat tepi katil. :-) Selamat berpuasa.

Azham Vosovic said...

jgn tinggal sahur, makan lah byk2 hahahah

Afida Anuar said...

waktu muda2 dulu memang malas nak bangun sahur, siap2 air kat tepi katil...bangun teguk air je. Alhamdulillah..bila dah tua ni, memang bagus la bab2 sahur ni;)

ifwat SAHAJA said...

ifwat pun awal-awal ja bangun sahur makan berat2, nanti dah ujung2, jangan arap la.. paling tidak pun teguk air secawan..


http://www.iefwatsahaja.com

gedek! said...

sahor tu sunah...

SweetLikeWhat said...

betul tu..sebulan jer bersahur.. :)

Abu Huzaifah said...

sahur best... mkn smbil mata terkebil2 ngntok.. hOhO

Kapten Atok said...

masa kecik2 dulu aku liat bersahur. tp skang aku suka sahur :)

shameel Iskandar said...

hahaha, kekadang saya terfikirkan, kalaulh dibuat majlis bersahur kat mana2 hotel,agak2nya ramai tak yg dtg.

fieha said...

dulu malas gak nak sahur..tapi skrg mesti x nak lepas sahur..sahur penting untuk tenaga kita di siang hari..kalau x mesti letih je kan... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...