Friday, June 10, 2011

:: a story about sumsum tulang ::

Assalamualaikum wbt dan selamat malam semua...

ramai rasanya antara kita yang gemar dengan Sup GearBox ni...
huhuhu...kalau dapat sup yang sedap maunya rasa nikmat  dunia...
apa sebenarnya gearbox ni? 
sumsum tulang kan..huhuhu..tapi dari lembu la...
sedap kalau dapat sluurrppp dengan straw barang sekali dua 
walaupun sebenarnya x pernah berani cuba makan benda tu

heheh...soo.. apa kena mengena dengan manusia..
hehehe..actually saya nak cerita tentang pengalaman saya tengok doktor ambil air tulang belakang ni.. huhuhu..sumsum tulang belakang manusia...

rabu lepas..
dalam pukul 9.30 pagi abang Khairul dari lab hema panggil saya..
katanya..

" adik..jom teman abang amik sample dari tulang belakang.. kita masuk operation room hari ni..boleh? "

saya dengan konfidennya menjawab..

" nak..nak"
sambil angguk2 macam budak dapat eskem..

bukan main excited la time tu..
kena prepare dulu beberapa benda sebelum p sana..

nak kena prepare transport medium dan trephine solution untuk biosy..
transport medium tu kaler dia pink..comel sgt..
then trephine solution kaler kuning...

lepas settle prepare semua benda tu..bergerak la kami ke bilik bedah tu untuk ambil sample fresh dari gearbox manusia..hehehe

okay, nak dijadikan cerita...
patient ni ada sakit idophatic thrombocytopenia kate doktor tu la..
sebelum procedure dilakukan
pesakit akan dibius..banyak kali plak tu.. sakit!!!

pastu doktor akan guna satu alat yang agak pelik..ni alat dia




 time ni saya dah agak takut sebab jarum tu macam besar semacam.. then doktor dengan sedaya upayanya cari tempat nak masukkan alat tu..
kat kawasan belakang tulang pinggul..

"Subbbb"
masuk lah jarum yang sebar tu kedalam badan pesakit... huhuu..
terkejut saya..time ni darah dah keluar semacam dah...
saya yang tengok ni dah terkejut kucing 
yang pesakit tu x tau la..

pastu doktor akan pulas2 jarum besar tu masuk kedalam belakang..

"kruk..kruk" bunyi nya...
"kruk..kruk.." dua kali..
"kruk..kruk" kali ketiga.....






saya??
 lutut dah berketar2..
tangan dah keras...
darah dah x naik ke muka...
terus tolak pintu operation room tu..

keluar..
terduduk kat pintu keluar...
mata berpinar2..
then.. kapla shut down tros..
pitam   T.T

nurse kat situ bawak saya duduk kat kaunter
kipas2 sket sebab muka saya pucat..xda darah kot..
lagi trok dari pesakit tadi..



bersambung bley??

kapla dah terbayang2 operation room tu...maaf~ 







11 comments:

bersama kak Es said...

kak Es pun macam nak pitam ...

meremang bulu roma. tu belum tengok. baru tengok jarum tu punnnn dah cuak tak kira.

sabar ye dikkk...huhu

Anonymous said...

tulang sum sum x tau tp kanji sum sum tau..hahaha

iPai said...

waw .. menariknya ... huhuhu .. besau betulkan jarum tuh ..

Unknown said...

hoh..cam ngeri je weyh..

♥ Princess ♥ said...

takut nk membayangkan..huhu

Puan Kutu said...

sebab tu sy tak nak jadi apa saja yg berkaitan dengan medic.haha apa pun soya boleh!tabahkan hati..;)

fieha said...

salam jan..mabuk drah ye..kak fieha pon penah tgk doktor buat lumbar puncture..mmg sakit..penah tgk patient kuar air mata time buat procedure tu..huhu..

Anonymous said...

ok aku ngeri
kalau citer2 mcm ni aku betol2 ngeri

Afida Anuar said...

fuh.... pesakit tu relek je..orang lain pulak yang pengsan yer... he he..

senyumSOYA said...

bersama kak Es
tau x pa akak..
sebelum ni duk blaja teori ja..
time tengok betol2 maunya nak pitam~


Eyrique Ettiqazz
heheh..kanji sumsum tu apa EE?


iPai
menarik2! tapi ngeri pun ada gak...


JIJI YU
konpem ngeri~ seb bek x masok bilik operation untuk jangtung ke apa..yang tu asanya 3 hari 3 malam demam~ (^^!


♥ Princess ♥
heheh...kena bayangkan~ ^^!


Puan Kutu
heheh..tengah tabah~ seb baik pasni dah x p sana da...


fieha
rupanya janna x bley tgok darah live in the concert la akak..
lou dalam test tube tu bley ja tgok~ heheheh


Aimi dan Pakcik Hashim
aimi... t pacik hashim datang cucuk blakang..hik2~


Afida Anuar
kak fida.. aisey~ x bley la akak.. seb baik x mintak doktor yang bius saya~ hehehe

Nadia Havez said...

salam,

nak tanya..

bahaya ke kalau ambil air sum sum tulang ni? ada side effect ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...