Friday, June 17, 2011

:: Simple Sciences ::

Assalamualaikum wbt..
harap semua orang sentiasa ceria dan dalam rahmat kurniaan Allah..



heheh..kesinambungan entri yang satu ni ya...hari ni nak cerita sket sains dimata kanak-kanak....Sains sebenarnya adalah  tentang menyelidik dan memerhati atau secara mudahnya sikap ingin tahu. Actually minda kanak-kanak ni penuh dengan perasaan ingin tahu sebab ia adalah sebahagian besar dari proses belajar diorang. Tujuan kita nak kenalkan diorang dengan sains ni bukan sururh dia hafal formula-formula sains yang pelik semua tu or ingat nama2 saintifik pokok2 kat hutan nun jauh disana..(^^! kalau macam tu saya pun naik bosan..hehehe..

ajar sains ni sebenarnya adalah untuk memupuk sikap suka memerhati keadaan-keadaan sekeliling yang pelik ataupun menarik dimata mereka, memerhati sebab-sebab sesuatu yang berlaku, menyelidik, mencuba dan membuat kesimpulan berdasarkan pemerhatian diorang..maksudnya beri mereka peluang melihat dunia dalam aspek diorang..kanak2 biasanya banyak tanya soalan kenapa? bagaimana? mengapa? dan macam2 lagi la soalan dalam fasa ingin tahu tu..heheh..so mak ayah ,abi umi ,baba mama kena lah pandai bagi reasons yang logik dan cuba-cuba kaitkan pertanyaan diorang tu dengan Pencipta... InsyaALLAH dengan cara tu kita boleh harap munculnya orang yang Allah SWT sebutkan dalam Al-Quran surah Al-Imran ayat 190-191 yang bermaksud..




“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal. Yaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan lanjut dan bumi (seraya berkata), “Ya Robb kami, tiadalah Engkau ciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka dipeliharalah kami dari siksa neraka.”
Al-Imran:190-191


so? apa contoh pemerhatian atau SAINS yang mudah dan menarik bagi kanak2? errmm.. penah tengok x iklan wardina dengan anak dia..alaaa yang pasal magnet tu? then ada sudu jatuh bawah kerusi... anak dia guna magnet untuk tarik keluar sudu tu? ingat x? heheh..jadi.. jom pakat2 kita beli magnet, bantu anak2 memerhatikan bagaimana magnet tu dapat tarik besi macam klip kertas dan macam2 lagi benda berunsur besi..atau nak menarik lagi? cuba taburkan serbuk besi atas kertas dan letak magnet bawah kertas..tengok macam mana megnet tu membentuk corak dari serbuk besi tu.. saya pun takjub ngan bnda ni time first2 belajar sains kat sekolah rendah..(^^!

okay? contoh pembelajaran sains yang boleh menarik minat mereka dan yang paling biasa kita tengok adalah apabila sidai kain yang kita dah basuh. Try letak kain kat ampaian dan kat bawah maathari.. then suruh anak2 anda sentuh kain tu lepas beberapa ketika.. tanya pendapat diorng " yang mana dah kering yang mana masih basah?" "kain nipis ke kain tebal cepat kering?" suruh diorang fikir.. mesti terkejut bila dengar jawapan diorang? x percaya? sila cuba.. hehehe..jawapan untuk semua tu saya x boleh bagi..sebab? kena cari sendiri boleh? anak rajin belajar ibubapa pun kena rajin la kumpul ilmu kn? heheh...mesti ada yang tak puas hati ni..heheh..nak kena pujuk plak..

okay la saya bagi sikit tips nak pupuk la minat mencari ilmu..heheh
jawapan mudah nak bagi kalau kita sendiri pun x tahu? jawab kat anak comel kita tu 


 " umi pun x tahu, jom kita cari jawapan dalam buku!!"


 or...skang ni kan dah zaman internet so tukar perkataan buku kepada internet? menarik kan? kalau x jumpa gak jawapan.. cari la mereka yang mahir dalam soalan tu.. cikgu sains ka..sape2 la yang arif dan lebih tahu,..sikap macam ni dapat membina nilai diri yang tinggi dalam diri anak2 comel supaya dia tahu dimana hendak mencari maklumat or info dengan merujuk kepada mereka yang tahu kalau mereka masih x faham..=^^=


stakat ni la dulu saya boleh kongsi.. entri YANG NI kena usha2 skali tau... lain kali saya share bnda yang menarik lagi tentang kanak2 ni ya.. yang mana yang kurang tu boleh tolong topupkan ..(^^= 


p/s : Ya ALLAH jadikanlah zuriatku soleh dan taat kepadaMU dan limpahilah mereka dengan berkat dan redhaMu dalam setiap perbuatan baik mereka..




18 comments:

IMANSHAH said...

nnati dah ada anak saya cuba ye..hehe

ewanthology said...

boleh jadi cikgu sains cam gini :-)

Anonymous said...

ko dah ada anak ker?

ni mcm pengalaman ibu bapak dah ni
hehe

Afida Anuar said...

ahh..ni yg tak sabar nak ada anak ni..err;)

thanks dik for the tips..insyaAllah kalau panjang umur, ada rezeki beranak, akak akan praktikkan..cheewahl;)

Hattarazian said...

cumil gamba adik senyum ni ^^

senyumSOYA said...

IMANSHAH
hhehe..bley2..sila2..kat anak buah pun boleh..(^^!


delarocha
simple sains best..(^^!


Roza Ami Nanomiya
uncle..x kawen lagi la..kanak2 lagi..heheh..pengalaman jaga bdak2 cumei tu ada la sket2..hehehh


Afida Anuar
insyaALLAH akak...(^^!
ada rezki dapat anak yang rajin menuntut ilmu..


Hatta RaZiaN~
pengumpul tegar gambar bdak2 x dkenali..heheh...

ajwa said...

Assalam,

Bleh didik anak2 sejak janin didalam perut.. insyaallah.

Kalu suka baca magazine artis, fesyen, hiburan .. nanti dewasa anak2 akan menjurus ke arah itu.

Mengikut pesan datuk nenek ibu2 kena istiqamah beramal solleh andai mahu anak2 mengikut jln hidup Islam.

senyumSOYA said...

ajwa
betul2.. didik anak2 dari janin dgn perkara baik2.. beramal soleh..insyaALLAH..
maceh..nanti bley tambah lagi ya kalau ada yang kurang (^^!

adwafarahin said...

da ada anak nnt nk try la :)

Sunah Sakura said...

banyaknya info! thanks senyumsoya, insya'Allah nanti boleh jadi panduan~ hehehehe..

Izyan Masri said...

BUDAK2 YG SUKA TRY SUMTIN TIME KECIK2 BESAR NNTI INSY PANDAI XD

semutsengal said...

kemsalam anak ?


ahahahahah

Unknown said...

btol2 hehe

Khairul Onggon said...

waalaikumussalam... info yg sangat berguna :)

yaya_flanella said...

mmg senyum pun time nak komen ni.. hee.. nice sharing.. :)

bersama kak Es said...

kita kena stand by dengan jawapan yang kdg2 kita sendiri pun tak sangka.
Anak2 Kak Es pun rajin gak tengok backyard science .. diorang beli air tin pastu goncang2.. Kak Es dah jerit2 dah ..pastu dia jentik tin tu

pastu terus diaorg buka tin !!!
'ala umi, relax la. Kami tgk backyard science aritu..'

I N S P I R A T I O N A L E F E K S said...

HOHO .. nice info

Puan Kutu said...

aiman selalu tnya kenpa matahari ikut kita bila dlm kereta.sy cuma jwab,bkn matahari ikut kita,kita yg ikut matahari.tolong cari jawapan yg betul yer soya kan budak sains.huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...