Saturday, June 11, 2011

:: belajar adalah menyeronokkan ::

Assalamualaikum wbt..

semua pernah jadi kanak2 kan? tak ketinggalan saya.. facebook saya dulu guna nama "Kanak-kanak"
okay. straight to the point.. kanak2 akan suka dan seronok nak belajar kalau mereka tidak dipaksa, tidak dihukum, tidak ditakut-takutkan dan tidak disuruh bersaing dengan kanak2 yang lain..
orang dewasa pun sama kan? (^^!

pernah ingat tak time kita darjah satu? kita belajar dengan dipaksa, dihukum jika malas, takut guru marah, takut kalah dengan kawan-kawan, takut markah rendah dan macam2 lagi masalah yang menekan diri bila kita start bersekolah kan? 

Tidak seperti kanak2 yang baru mula bersekolah, kanak2 kecil bebas dan seronok mempelajari setiap benda selagi tidak dicop sebagai nakal dan dipukul..hehhe...selalu tengok x kanak2 dalam umur 4, 5 tahun dengan senang hati duduk bersama-sama abang dan kakak mereka yang sudah bersekolah ketika mereka sedang mentelaah pelajaran? mesti dah bayak kali kan? terutamanya yang ada ramai adik2~ hheheheh...

mereka dengan sendirinya akan suka tengok orang belajar.. tanpa dipaksa, kanak2 comel ni akan cari pensil dan kertas untuk belajar menulis macam abang2 dan kakak mereka..dan saya jamin dengan minat dan tanpa kita yang dewasa ni memarahi mereka, dalam masa 6 bulan insyaALLAH mereka akan pandai membaca...

so, peranan kita lah untuk menyediakan persekitaran yang kondusif untuk mereka belajar.. jangan dipaksa, itu point sebenar.. minat kanak2 untuk belajar benda baru kan? oleh itu, kalau ibubapa dapat menyediakan persekitaran yang menyeronokkan untuk anak2 belajr mereka akan belajar dengan senang hati dan akan menguasai sesuatu dengan cepat dan mudah...selamat mencuba ya!!





p/s : sesiapa pun x suka dipaksa dalam buat sesuatu kan?
tapi kadang2 kena paksa diri gak..hehehh (^^!
renung2kan ya...
wuu..dak kecik bagi nasihat pasal kanak2~
xpa kan...walaupun x pernah kawen lagi..heheheh
bley guna untk masa depan nanti...time ada anak ramai2 (^^!
insyaALLAH~



ya ALLAH jadikanlah zuriatku soleh dan taat kepadaMU dan limpahilah mereka dengan berkat dan redhaMu dalam setiap perbuatan baik mereka..







11 comments:

Mutiara Bernilai said...

stuju 200%,,ahah, jgn ter|a|u memaksa, tugas kita ada|ah memberi encuragement buat mereka,,

^___^




*meh dtg sini, cium pipi akak :P

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

comel bdk ni...

sokong jangan paksa tp beri dorongan yg bole membuatkan sikecil kita akan gear menulis atau membaca...

Umedia Network said...

huhu. ada stengah org belajar dikatakan hanya membuang masa dan belajar adalah cara yang senang utk seseorang itu bunuh diri. Tapi kami tak setuju dengan apa yg mereka katakan. Kami mmg suka belajar. :D

Eyrique Ettiqazz said...

beri contoh mesti dorg akan ikut...

Schubert Serenade said...

jangan dipaksa untuk melakukan sesuatu...sebab bukan semua orang mampu untuk melakukan perkara yang dipaksa..kan??:))

diana said...

irfan danish umur berapa??
kalau bawah 3 tahun
cer join kontest sinar raudah..
senyumnye manis..:)
lari topik sat!:p

Afida Anuar said...

hehe..kanak-kanak memang indah la;)...

mcm ada bakat jadi pakar kanak2!!insyaAllah...

missina said...

alololo,,comelnyer,,senyum ikhlas tu,,

Silent said...

aku pun tak suka dipaksa

gedek! said...

Budak tu sedang di ajar senyom dengan betol, ke..?

suha said...

hehe cik suha suke kanak2 (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...