Saturday, July 09, 2011

:: Chapter One - Men vs Women ::



assalamualaikum wbt..

nak review sket tentang buku dari uncle John ni Men are from Mars, women are From Venus...bukan uncle b.r.u.t.a.l.s.o.l.o  mahupun uncle gedek yang tulis(^^!  hehehe...sebab uncle dua2 ni suka review kisah hidup diorang..macho dengan gaya masing2..jangan marah ya uncle2 sekalian..(^^"  ramai bagi cadangan suruh review lepas saya buat entry ni  jadi saya review la apa yang termampu ya..

okay..kita start ngn bab pertama la.. yang sebenarnya kan.. buku ni kan.. untuk "married couple" tapi kan..saya rasa x pa lah kot saya share kat sini walaupun saya masih seorang kanak-kanak riang makan gula-gula kapas sambil senyum sorang-sorang sambil...maaf ..dah start mengarut..maaf2..ehem3...kita sambung balik.. uncle John ni kiranya bermetafora la ngn kita2 semua ni dia anggap lelaki ni dari planet Marikh dan perempuan dari Planet Venus atau Zuhrah..penat bukak kamus cari venus ni planet apa..hehe..dulu time kecik-kecik belajar 9 planet dalam BM x reti la plak dalam English ni..hehehe.. maksud uncle ni mungkin nak tunjukkan perbezaan antara lelaki dan perempuan ni ibarat si dia yang disana dan si dia yang disini...yela kot..main taram ja..




papepun..point uncle John ni dia nak tekankan kita supaya faham dengan perbezaan antara dua insan yang berlainan jantina ni..sebab kadang2 kita lupa yang masing-masing adalah berbeza....memang x sama pun   =.=" hehehe...saya petik satu ayat dari bab pertama dia..


We expect the opposite sex to be more like ourselves. We desire them to "want what we want" and "feel the way we feel."

tang ni la yang kadang2 buat marikh ngn venus ni duk marah2, mengamuk, emo x tentu pasal...memandai ja bdak ni..  heeheh... then lepas dia bgtau ni.. dia suruh kita fikir2 balik tentang perbezaan masing2.. tolong ingatkan diri sendiri yang lelaki ngn pompuan ni mmg x sama.. totally berbeza.. even bab2 pemikiran pun byak beza....betul x?? errr...yela kot.. sambil buat muka faham x faham..faham x faham..^^!

pastu uncle john ni start membebel pengenalan tentang bab2 yang seterusnya...macam mana nak betulkan persepsi,macam mana lelaki ngn pompuan ni tangani stress dengan gaya masing2, macam mana nak bagi motivasi kat jantina yang berbeza..dan seterusnya lah....

konklusi uncle john ni untuk bab first yang ala-ala intro ni adalah..

"dengan memahami rahsia perbezaan antara jantina yang berlainan kita boleh memberi dan juga menerima cinta yang ada dalam hati kita..dengan mem"pertimbangkan" dan menerima perbezaan masing-masing, kita boleh menemui penyelesaian yang kreatif dimana kita akan berjaya mendapat apa yang kita inginkan..dan yang paling penting.. kita boleh belajar macammana untuk mencintai dan menyokong orang yang kita sayangi"
-direct translation ke Bahasa Melayu -

buruk benar transalation ni.. so.. this is the english version that uncle john shared with us in his first chapter about Men and Women..

"Through understanding the hidden differences of the opposite sex we can more successfully 
give and receive the love that is in our hearts. By validating and accepting our differences, 
creative solutions can be discovered whereby we can succeed in getting what we want. And, 
more important, we can learn how to best love and support the people we care about."

kongsi satu ayat nak??

 "Wahai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan  kamu dari diri yang satu (Adam)  dan Allah menciptakan pasangannya (Hawa) dari dirinya, dan dari keduanya  Allah memperkembangkan lelaki dan perempuan yang banyak. bertakwalah kepada Allah yang dengan namaNya kamu saling meminta, dan peliharalah hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu "
(An-Nisa' : 1)




p/s ::  pohonlah dari Allah..memahami, memberi dan menerima perbezaan masing2..baru hidup diberkati..ye x?? bersambung ke bab yang kedua..mana2 yang kurang tu boleh tolong betulkan..saya budak belom ada pengalaman.. ..(^^!




21 comments:

missina said...

betul sgt,,,yg penting aham dan memahami,,,tapi sbnrnya memg mudah untk berkata2,,,tp sush utk melaksanakn nya,,,even motivater pun kene apply kt diri sendri br tahu kan,,,huhuhu,,wallahualam

☾SHiemaCMa786☾ said...

belum berkesempatan bca novel ni..

betul ape yg KS tulis tu...setuju!

senyumSOYA said...

missina
hhehehe....yup..uncle john gray ni tulis buku ni lepas dia gaduh ngn isteri dia..bila dia realize yang perempuan ni berbeza dgn lelaki..sebab first perkahwinan dia hancur sebab dia terlalu baran..then dia buat research ttg lelki dn perempuan ni..


♥cmª shIemª♥

sama2 kita cuba memahami~ hidup aman harmoni..(^^!

Azwa Mohamad said...

wah, novel ni macam best tapi tak sempat lagi nak baca.... novel lain dah berlambak tunggu, heheh

feyza said...

err..

hehee~

olen said...

nice :)

Anonymous said...

terasa nak baca jugak sebab dulu ade kawan kat ireland yang reviewkan. die cakap best! xsempat nk beli. nanti nak ke MPH lah. :D

Anonymous said...

syukur. I'm from earth

iPai said...

faham dan memahami .. baiklah ..

tapi saya tak paham
seorang kanak-kanak riang makan gula-gula kapas sambil senyum sorang-sorang sambil

ye ke ?? (buat muka suspicious)

Unknown said...

kalo same je..camne nak saling melengkapi

Unknown said...

aku rase cam lawo weh template engko..brkenan aku..ko wat kan untuk aku leh tak..ahaha

Daddylicious said...

dosa pahala syurga neraka...semuanya berpasangan...maka harus faham semua itu...

Memory said...

shera ada buku ni... best jugak... bila dah baca kita dapat faham macam - macam perkara...

shahjiehan said...

nice... cite ni ade orgt rekemen kat shah suruh baca.. tp x baca2 lagi.. hehehe

Unknown said...

blog ko le..layout die putih je..tulisan besor..pas tu tak kacau bilau..aku suke cenggini..ehehe

Puan Kutu said...

alor dah lama tak baca buku..blur sekejap.haha..

Afida Anuar said...

kita memang saling berbeza, tapi bila bersama..kita saling melengkapi..cheewahh...provided..kitasaling memahami...pheewitt;)

takpe dik,ilmu tu...yang belum kawin baca pun apa salahnya;)

Muttallif said...

KAdang-kadang saya sendiri tak faham apa sebenarnya yang dimahukan oleh para perempuan. selalu Berbalah pendapat...hahahaha

uncle gedek said...

uncle dari pluto

uncle brutal dari kayangan!

Haha!

shameel Iskandar said...

Buku ni sgt bagus, memperincikan perbezaan sikap dan sifat antara lelaki dan perempuan. Diumpamakan lelaki dan perempuan sebagai makhluk yg dtg dari planet yg berbeza dan perlu saling memahami. Tanpa memahami perbezaan, mana mungkin kebahagian dpt dijelmakan. Bagus sekali untuk dibaca oleh sesiapa yg bakal bersatu dan berpadu. bersatu sebagai suami dan isteri dan berpadu dlm ikatan perkahwinan.

iPai said...

soya .. saya dah beli buku ini .. yeay2 .. siap dapat bonus satu extra buku lagi .. heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...