Sunday, July 10, 2011

:: Hati, Ibarat sebuah cermin. ::



Cermin yang bersih dan bersinar, jika kita lihat ke dalamnya dan tiba-tiba pula ada jerawat baru di wajah kita, kita pasti nampak. Kita bolehlah picit ke, letak T3 ke, :)
Tapi... Jika cermin itu kotor dan berhabuk, kita lihatlah ke dalamnya, ada jerawat 5 biji baru naik pun susah untuk dilihat. Jadi payahlah untuk kita mengesan kekotoran di wajah.
Apabila hati kotor... dosa menjadi biasa, maksiat berleluasa.
Semuanya gara-gara sekeping hati yang sudah bertukar wajahnya. Hitam, kelam, sekelam masa depan yang semakin tenggelam.
Masyarakat yang kucar-kacir, Pemimpin yang pecah amanah, Pelajar yang memberontak sini-sana, Kes bunuh diri,fitnah-memfitnah... Dan bermacam lagi...
Semua itu berpunca daripada satu perkara :  HATI




Kerana itu terdapat satu hadith:

 Dalam setiap badan manusia itu ada seketul daging, jika baik
 daging itu maka baiklah keseluruhannya, jika buruk daging itu 
maka buruklah keseluruhannya. Itu adalah HATI

Bersihkan Hati
Dosa adalah ibarat racun yang memakan diri, manakala hati pula adalah salah satu perkara yang amat sukar untuk dijaga.
Tsabit bin Qurah berkata : Kerehatan badan adalah dengan kurangnya makan, kerehatan jiwa adalah dengan kurangnya dosa dan kerehatan lidah adalah dengan kurangnya bercakap.
Berilah setiap kerehatan itu kepada diri, moga kelak hati suci kembali. Jika lalai ubatnya adalah dengan menyedari tugas yang Allah beri, Maka ubatlah hati yang penuh dosa dengan bertaubat kepada Ilahi!
Bersihkan hati, bersihkan diri. Ayuh menjadi 'sumber manusia' yang berharga untuk Islam.
Wallahu'alam.

sumber :: 

Proses Hati Proses Iman



25 comments:

gedek! said...

gambar tu sangat 'clever'

Anisa Hang Tuah said...

infi yg bagus :)

vampire's lovex said...

biar org lain sebuk nak bersih2,kita bersih kan hati kita dulu...ye dak...

myra abdullah said...

moga2 kita d'jauhi kekotoran hati.
amin.

Citarasa Rinduan said...

suka entry adik pagi ahad ini..

buatkan kita sama2 beri peluang dan buka ruang yang selama ini ada kekotoran..

jom!!!!!! BERSIH..

delarocha said...

betul, 'bersihkan' diri sendiri dahulu, sebelum 'bersihkan' orang lain

azwa amani said...

sebab itulah kita hendaklah perbaharui niat kita setiap hari agar hati kita sentiasa bersih dan tahu mnegapa kita ada di dunia ni

amna said...

saya suka entry ni. terima kasih dik :) hati punca segalanya.. sama2 kita jaga hati dalam membentuk peribadi yang terbaik ^^ insyaAllah..

AkuBiomed said...

Saya mutiara kata dipenghujung entri boleh dijadikan pedoman

Miscellaneous Smiles said...

sy sdg cari jalan hndak bersihkan hati.=)

ekin alias said...

semoga hati kita dihindarkan dr segala kekotoran

iPai said...

pentingnya jaga hati ..

Kapten Atok said...

mari kempen BERSIH HATI 1.0

Anif Abdullah @Mr AA said...

nasihat yang bagus dari cik senyum soya..hehe..
~button follow ilang lah :p

syafiqakarim said...

nice ;)

Truely Aimie Diyanna Benignant said...

wahhh :) entry ni sgt best :)

boleh aimie mntak tlg untuk komen entry ni? http://imedianna.blogspot.com/2011/07/saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

saya masuk GA CONTEST yg memerlukan your Free Comment :) Thx a lot

Scarlett O'Hara said...

Sedang dalam proses membersihkan hati yang kurang bersih akhir-akhir ini.Mudah2an berjaya.

Afida Anuar said...

Thanks dik..for this entry..

kalau celik mata hati, insyaAllah..hidup kita takkan 'buta'...

Allahualam..

fieha said...

takut dengan keadaan hati skrg..berapa byk titik2 hitam la agaknya..semoga kita diberi keampunan dari Allah..amin..

Hanis MY said...

nice sharing! sukalah gambar telur bentuk love tu...

Sunah Sakura said...

kurang makan, kurang dosa, kurang cakap!

KAMIHIDUP said...

terima kasih buatkan KAMI beringat. :)

Cik Wani said...

nice info sis!

btw jom komen link kt entry wani ni

http://akuazwani91.blogspot.com/2011/07/i-saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

thx a lot =)

saiazuan said...

cantik gmbar telur tu.. :D

sama2 la bersihkn hati kite yok~

dah baca komik atwr #4?
http://eleventx.blogspot.com/2011/07/atwr-comic-4-budak-budak.html

senyumSOYA said...

gedek!
t uncle tgkap gmbr ngn telur plak ek..(^^!


Anisa Hang Tuah
thanks nis~


vampire's lovex
betul2...tengok diri dulu..(^^!


myra abdullah
amin..insyaALLAH..


Citarasa Rinduan
maceh kak ayu..(^^! jaga hati jaga peribadi...


delarocha
yup..mulakan dgn diri..(^^!


azwa amani
alhamdulillah.. sam2 kita perbaharui niat supaya hati tak hitam..


amna
saling mnegingatkan..betul x akak? (^^!


AkuBiomed
betul~


Miscellaneous Smiles
sama2 kita cari k..(^^! saya pun..

ekin alias
insyALLAH..semoga diberi kekutan untk terus bersihkan hati..


iPai
sgt penting.. jaga elok2..jgn kasi hitam..(^^!


Kapten Atok
jom uncle!!


Anif Abdullah @Mr AA
alhamdulilllah.. thanks to Iluvislam articles...


syafiqakarim
share kat Iluvislam..bukan tulisan saya..(^^!


Truely Aimie Diyanna Benignant
welcome ~


Scarlett O'Hara
insyaALLAH saling mengingtkan.. awak boleh..(^^!


Afida Anuar
yupp.celik hati lebih baik dari celik mata.. insyaALLAH..


fieha
amin..semoga diberi kekuatan utuk terus bersihkan hati..insyaALLAh kak fieha..


Hanis MY
heheh..ramai gak y suka gmbr tu..credit to mr.google~


Sunah Sakura betul tu akak..^^!


KAMIHIDUP
welcome.. sama2 kita ingat mengingatkan..(^^!


Cik Wani
alhamdulillah.. share kat iluvislam ..(^^!


saiazuan
heheheh...ambil kat uncle google..(^^!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...