Sunday, July 31, 2011

:: Travelog C.I.N.T.A ~ belajar ::

Assalamualaikum wbt..

sebelum ni saya ada bercerita dalam Travelog C.I.N.T.A~ mereka~ sebagai pengenalan pada hari pertama bersama2 masyarakat orang asli di kg. Leyar cameron...
jadi hari ni saya nak share hari kedua saya di sana..insyaALLAH..jom!!


sebelum bersama ngn adik2 ni kitorg dibahagikan kepada beberapa kumpulan.. kumpulan saya ada kak Azizah, Bro Don ngn Bro Firdaus.... ktorang menziarahi 4 buah rumah untuk sesi taaruf..berkenalan dan tanya serba sedikit latar belakang diorang.. masyarakat orang asli ni pemalu sket jadi ktorang kena rajin bertanya.. alhamdulillah.. 4 buah rumah yang ktorng taaruf tu semua islam... tapi dari segi penghayatan masih kurang... jadi tu la tugas kami.. untuk mengajar..alhamdulillah.. kawan2 UIA banyak bantu saya untuk menyampaikan sedikit ilmu kepada diorang.. ya ALLAH..bahagianya dapat belajar..^^!




ni lepas ziarah amek ngn aber...
sesi menyediakan makanan petang.. saya sekadar membantu potong2 apa yang ptot ja.. muafakat membawa berkat.. at least bley test skill potong-potong sayur.. heeheheh..walaupun nampak ke"tidakpandaian" namun sgt gembira sebab?? sekali lagi.. dapat  BELAJAR...




sukaneka time!! tengah bahagi kumpulan untuk sukaneka.. anak2 orang asli ni mmg bersemnagat nak main.. x payah ajak diorng trus dtg untuk aktiviti kami ni.. senang jaga diorang .. diorng mudah dengar cakap dan patuh..walaupun ada sikit2 nakal.. biasalah kan.. budak2..


"adk..adik..bwak belon tu jalan sampai ke sana.. pusing botol tu pastu datang balik sini.. tukar orang..."
kata kak yana kat adik2 comel tu....
time ni saya tengah jaga botol kumpulan 4. hehheh...tapi kalah..x pa lah dik.. xda rezeki...



hhuhu....gambar ni?? errmm.. x tahu nak tulis apa sebab terkejut gak.. mungkin bro ni.. (maaf x tahu nama dia apa ) tengah bagi taklimat untuk malam ni kot... hehehhe... tangan kena ikat tu bukan kami mendera tau.. untuk main belon tadi tgn x bley pegang belon..jadi kena la ikat..hehehhe


malam!!! alhamdulillah.. program kami untuk mendekatkan masyarakat kat sini dengan Islam.. lepas solat magrib adik ni dikumpul kat balai raya untuk belajar cara solat dengan betul..




masing2 bersemangat untuk belajar.. terkejut gak sebab diorng ni cepat tangkap dengan apa yang ktorng ajar.. takbirratul ihram, rukuk, sujud, duduk antara dua sujud, tahiyyat.. semua diajar.. masing2 tekun mendengar dan belajar.. syukur2.. ilmu dapat dikongsi islam dapat disebarkan..



ni adik2 perempuan.. senang nak ajar berbanding adik2 laki sebab adik2 laki hyperaktif sket..
yang perempuan senang dengar cakap..bahagia saya bila ada sorang adik ni.. Rahi nama dia.. perempuan, darjah 4.. boleh solat dengan baik.. dari takbiratul ihram sampai la tahiyyat.. alhamdulillah..
setiap bacaan dalam solat dihafal dengan baik dengan maksud sekali.. malu saya bila ada bacaan dalam solat tu saya sendiri tak ingat maksud tapi Rahi ingat...
tapi gembira..sebab?? dapat belajar dari diorang..saya datang untuk mengajar alih2 diorng yang mengajar saya... saya gembira sebab?? sekali lagi saya dapat BELAJAR!!!...



ni sayu saya tengok.. sebab aber-aber (pacik) ngn amek-amek(macik) ni diorng sgt suka belajar.. x malu untuk belajar ttg islam... kami mengajar diornag Syahadah, Solat ,Puasa dan macam-macam lagi..
kalau yang tak tahu baca syahadah.. kami ajar.. alhamdulillah diorng suka mendengar dan ikut dengan penuh minat.. sikit pun tidak malu untuk belajar..

saya ngn Syuha dapat amek Mawar Halimah untuk ajar serba sedikit ttg islam..terharu bila dia dtg dekat kami dan senyum dan cakap dia sangat2 gembira kitorg dapat dtg ajar diorng.. memang x dinafikan.. mereka sgt sukakan ilmu..Alhamdulillah..indah nya hidup kalau setiap dari kita macam mereka..
 BELAJAR walaupun dah tua.. bukan jadi bodoh sombong....belajar.. proses sepanjang hayat..insyaALLAH


sekian travelog C.I.N.T.A untuk kali kedua.. masih ada sambungan untuk dikongsi.. harap tidak jemu ya..

P/s : semoga Allah menjadikan setiap dari kita manusia yang sentiasa bersyukur dan sentiasa mencuba untuk mencari ilmu walaupun sedikit..
insyaALLAH ^^"

credit gambar : Orang asli mahabbah program II




16 comments:

Anisa Hang Tuah said...

amin..
:)

salam ramadhan..

iPai said...

wah menariknya .. best laa soya ..

harap2 dgn ilmu yang kita kongsikan, diorg dapat satu force permulaan untuk teruskan ..

Afida Anuar said...

Allahuakbar, besar sungguh pahala orang2 yang menyampaikan dakwah dan mengajar lebih lanjut tentang Islam. Semoga Allah mengurniakan kekuatan buat mereka semua mengamalkan ajaran Islam yang sebenar. InsyaAllah.

Shukri Mohd Ali said...

bermakna sekali travelognya ;)

Dududu said...

beruntungnya soya dpt kongsi ilmu :)

Kapten Atok said...

patut letak ustaz sorang ler kat kg org asli ni

shameel Iskandar said...

salam ramadhan.
sy pun prnh ke perkampungan org asli buat perkehmahan. Amat dikeslai sebb penagruh agama bahai dan kristian merebak cepat di perkampungna org asli

senyumSOYA said...

Anisa Hang Tuah
nis.. maceh... amin jgakk..

salam ramadhan..^^"


iPai
alhamdulillah ipai..berkongsi tu kan lebih baik..memberi dan menremi..^^!


Afida Anuar
insyaALLAh.. maceh kak fida...harap lepas ni lagi byk saya dapat belajar dari diorg..


Shukri Mohd Ali
alhamdulillah..^^~


Dududu
ilmu saya sendiri pun x byak..naseb baik ada kakak2 dan abg2 UIA yang banyak bntu saya..^^~


Kapten Atok
cdanagn yang baik..tapi tak ramai yang betul2 nak tinggal dan bntu penduduk kat situ memamhami islam..
tu yang jadi sedih sket..


shameel Iskandar
salam betul tu.. orang macam2 agama keluar masuk kampung macam tu... harap sgt masyarakat org asli tetap pegang pada islam..insyaALLAH..

Siti Arfah said...

Perkongsian menarik. :). Cari ilmu sbyk mungkin slgi nyawa dikandung badan.^^

Nurasyiqin said...

cikin tak de pengalaman cam ni..erm besnyer..besar pahala ajar diorang kan??

gedek! said...

Selamat berpuasa, babe!

alif ismail said...

salam...

Selamat menjalani ibadat puasa dengan sempurna.

Selamat bersahur juga!!

Salam Ramadhan dari alif..

misz sheyla said...

comelnye dak2 belajar solat....

salam ramadhan ..semoga ramadhan ini membawa seribu keberkatan untuk kita.. AMIN

Acik said...

wahh, tengok gambarpun dah rasa seronok. apa lagi kalu berada di sana bersama2 belajar dan mengajar ... :)

Hanis MY said...

seronoknyaaa dpt join aktiviti mcm ni...alhamdulillah... akak pun bleh blaja perkataan baru, i likee...selamat berpuasa my dear semoga tahun ini ramadhan lebih bermakna, insyaAllah...

L said...

dtg sini bg senyuman, nk bawak milo tp xleh, pose kaaan =)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/selamat-berpuasa-ya.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...