Showing posts with label Men are from Mars Women are from Venus. Show all posts
Showing posts with label Men are from Mars Women are from Venus. Show all posts

Friday, August 12, 2011

:: lelaki suka duduk dalam G.U.A perempuan suka C.A.K.A.P ::


Assalamualaikum wbt...


"To feel better Men go to their caves to solve PROBLEMS ALONE
To feel better Women get together and openly TALK about their PROBLEMS" 


errmmm.....kena saling memahami..kalau laki nak duduk dalam gua perempuan kena biar dulu....ni ego laki kot.. nak settle problem sorang2..x mou share..betul ?? perempuan plak kalau da masalah tu kalau bley semua org yang rapat ngn dia dia nak gtau..hehehe...jadi laki kena la jadi "good listener" bak kata omputih.. betul?? ( sesuai utk mereka yang berumah tangga dan bakal berumah tangga ^^" )


p/s : betul ke tak? pendapat anda ?? 
hehehe.. gelak comel!! (tiru gaya blogger ni)
entri ni refer kat entri blogger atas tu..^^"


credit :: Men are from Mars Women are from Venus





Saturday, July 09, 2011

:: Chapter One - Men vs Women ::



assalamualaikum wbt..

nak review sket tentang buku dari uncle John ni Men are from Mars, women are From Venus...bukan uncle b.r.u.t.a.l.s.o.l.o  mahupun uncle gedek yang tulis(^^!  hehehe...sebab uncle dua2 ni suka review kisah hidup diorang..macho dengan gaya masing2..jangan marah ya uncle2 sekalian..(^^"  ramai bagi cadangan suruh review lepas saya buat entry ni  jadi saya review la apa yang termampu ya..

okay..kita start ngn bab pertama la.. yang sebenarnya kan.. buku ni kan.. untuk "married couple" tapi kan..saya rasa x pa lah kot saya share kat sini walaupun saya masih seorang kanak-kanak riang makan gula-gula kapas sambil senyum sorang-sorang sambil...maaf ..dah start mengarut..maaf2..ehem3...kita sambung balik.. uncle John ni kiranya bermetafora la ngn kita2 semua ni dia anggap lelaki ni dari planet Marikh dan perempuan dari Planet Venus atau Zuhrah..penat bukak kamus cari venus ni planet apa..hehe..dulu time kecik-kecik belajar 9 planet dalam BM x reti la plak dalam English ni..hehehe.. maksud uncle ni mungkin nak tunjukkan perbezaan antara lelaki dan perempuan ni ibarat si dia yang disana dan si dia yang disini...yela kot..main taram ja..




papepun..point uncle John ni dia nak tekankan kita supaya faham dengan perbezaan antara dua insan yang berlainan jantina ni..sebab kadang2 kita lupa yang masing-masing adalah berbeza....memang x sama pun   =.=" hehehe...saya petik satu ayat dari bab pertama dia..


We expect the opposite sex to be more like ourselves. We desire them to "want what we want" and "feel the way we feel."

tang ni la yang kadang2 buat marikh ngn venus ni duk marah2, mengamuk, emo x tentu pasal...memandai ja bdak ni..  heeheh... then lepas dia bgtau ni.. dia suruh kita fikir2 balik tentang perbezaan masing2.. tolong ingatkan diri sendiri yang lelaki ngn pompuan ni mmg x sama.. totally berbeza.. even bab2 pemikiran pun byak beza....betul x?? errr...yela kot.. sambil buat muka faham x faham..faham x faham..^^!

pastu uncle john ni start membebel pengenalan tentang bab2 yang seterusnya...macam mana nak betulkan persepsi,macam mana lelaki ngn pompuan ni tangani stress dengan gaya masing2, macam mana nak bagi motivasi kat jantina yang berbeza..dan seterusnya lah....

konklusi uncle john ni untuk bab first yang ala-ala intro ni adalah..

"dengan memahami rahsia perbezaan antara jantina yang berlainan kita boleh memberi dan juga menerima cinta yang ada dalam hati kita..dengan mem"pertimbangkan" dan menerima perbezaan masing-masing, kita boleh menemui penyelesaian yang kreatif dimana kita akan berjaya mendapat apa yang kita inginkan..dan yang paling penting.. kita boleh belajar macammana untuk mencintai dan menyokong orang yang kita sayangi"
-direct translation ke Bahasa Melayu -

buruk benar transalation ni.. so.. this is the english version that uncle john shared with us in his first chapter about Men and Women..

"Through understanding the hidden differences of the opposite sex we can more successfully 
give and receive the love that is in our hearts. By validating and accepting our differences, 
creative solutions can be discovered whereby we can succeed in getting what we want. And, 
more important, we can learn how to best love and support the people we care about."

kongsi satu ayat nak??

 "Wahai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan  kamu dari diri yang satu (Adam)  dan Allah menciptakan pasangannya (Hawa) dari dirinya, dan dari keduanya  Allah memperkembangkan lelaki dan perempuan yang banyak. bertakwalah kepada Allah yang dengan namaNya kamu saling meminta, dan peliharalah hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu "
(An-Nisa' : 1)




p/s ::  pohonlah dari Allah..memahami, memberi dan menerima perbezaan masing2..baru hidup diberkati..ye x?? bersambung ke bab yang kedua..mana2 yang kurang tu boleh tolong betulkan..saya budak belom ada pengalaman.. ..(^^!




Saturday, June 25, 2011

:: Men are from MARS, Women are from VENUS =^^= ::




Assalamualaikum wbt... 
waa.. topic entri semalam macam best kan? hehehe...minggu ni nak try baca buku Men are from MARS, Women are from VENUS tapi lepas siap asignment ngn presentation microbe la ek  ^^!.. my big bro dah lama beli buku ni cuma saya belum ada masa nak baca sampai habis..hehe...time tu belum tumbuh gigi bongsu lagi..heheh..jadi skang gigi bongsu dah nk mula tumbuh jadi bley la try2 baca sampai habis kan? 

okay sebagai intro..buku ni ditulis oleh John Gray seorang suami, ayah, lecturer dan kaunselor hubungan...tu ja kot..hihihi...sebab saya baru baca intro ja..tapi saya nak share satu ayat dalam buku ni.. 






p/s : setuju atau x setuju?




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...