Showing posts with label cikgucikgi. Show all posts
Showing posts with label cikgucikgi. Show all posts

Monday, March 28, 2011

:: bahasa jepun lagi!! ::

Assalamualaikum wbt... kali ni saya nak ajar beberapa perkataan jepun yang agak pelik..hehehe

first..kalau korang lapar and time tu tetiba rasa macam nak cakap jepun korang gunalah
  pekopeko...
" jom kita makan..saya pekopeko la"
sangat cumei kan2? heehhe

dandan ni maksud dia sedikit demi sedikt..
 sesapa yang suka dengan soundtrack dragon ball rasanya ada perkataan dandan ni...(^^~
saya peminat anime~

kalau korang tengah pening-pening lalat boleh lah guna perkataan furafura....
sebab maksud dia pening.. nak ngade2 depan kawan2 konon-konon reti bahasa nippon ni..hahahah
contoh..." aish...aku furafura lah bila lecturer ni mengajar..apa yang dia ckp ni?? "


sape pernah dengar perkataan ni? 
tokidoki??
bermaksud kadang2..terbayang-bayang kalau dalam cerita nujum pak belalang guna perkataan ni..
sangat macho..hahahah

last skali kalau kawan korang terjumpa dengan orang yang korang minat kat mana-mana bolehlah guna perkataan 
tamatama or kebetulan....
antara dialog yang boleh digunakan 
"tamatama jumpa kat sini... (^^~  awak buat apa?"


ni plak sensei tatabahasa saya.. sgt cool!!! hahahah


p/s : dialog ni hanyalah rekaan sengal semata-mata...kalau nak belajar betul2 sila rujuk pada sensei yang benar-benar layak...hehehehhe

sekian wassalam..




Friday, March 25, 2011

:: cikgu JEPUN nak ucap selamat ::

Assalamualaikum wbt.. bertemu lagi kita dalam siri kedua.."mari belajar bahasa bahasa Jepun" 
heheheh... hari ni..malam ni cikgu nak ajar beberapa ucap selamat yang kiut dan selalu digunakan dalam cerita-cerita jepun.. okay!! mari kita mulakan... (^^~

ogenki desuka? 
ni maksud dia " apa khabar" atau " sihat?" boleh digunakan time nak tegur kawan and lepas semalaman tengok cerita jepun y sweet& sour...

okagesamade
" khabar baik" ni untuk reply pertanyaan ogenki desuka... sangat cumei bila digabungkan bersama

kalau orang sebut arigatoo gozaimasu or "terima kasih" apa yang kita nak jawab ek??
sila sebut ramai-ramai..

dooitashimashite!!! 
ni maksud dia " you are most welcome" 
sambil senyum okay..sebagai penghargaan..jangan buat muka pulak...hehehe

kalau first time nak usha awek or lecturer jepun cmna plak? (oppsss.... sori dr.Akira...sipu2 malu)
ni korang kena sebut...
hajimemashite or "selamat berkenalan"
 buat dengan penuh sopan santun & berbudi bahasa..
then korang perkenalkan lah diri korang dan diakhiri dengan 

"doozo yoroshiku onegaishimasu"




encik teppei ni selalu datang ajar bahasa jepun kat say..sebab tu sampai sekarang masih rapat dengan dia.. 
hahahaha..
angan-angan mat jenin~ kui3~
teppei kun...kawai desu nei!!!


p/s : belajar nihonngo  ni lagi best dari hanggul kot~
heheheh..peace no war~ sekian wassalam..






Sunday, March 20, 2011

budak kecik nak speaking ENGLISH boleh??

Assalamualaikum wbt... hello there!! today i would like have my entry in English and want to write about two varieties of English.







Although U.S English and British English are mutually understandable languages, there are quite a few differences. One differences is their spelling. Some words are "spelled" one way in the US but "spelt" another way in Great Britain. A person goes to a British "theatre" but to a US "theater" . In US schools, students theorize, analyze, and socialize, whereas British students theorise, analyse, and socialise.

A second area of difference is vocabulary. For example, the word "college" names two very different types of schools in the United States and Great Britain- University level in US and Pre-University level in Great Britain. Also, British university students live in "halls" on campus and in "flats" off campus, but US students live in "dormitories" on campus and in "apartments" off campus.

Finally there are difference in pronouncation. In Great Britain, the sound "a" in the words path,laugh,aunt,plant, and dance is like the "a" in father. In US, in contrast. the "a" sound in the words is like the 'a" in cat.

All in all, though there are differences between the English spoken in the US and British Isle, We Understand each other most of the time!! heheheh...




p/s : fuuhhh... thanks to my English teacher Sir Lokman Mohamad for teaching me English!! heheheh
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...